AKU :)


Click here for Myspace Layouts

Get more Myspace layouts at pYzam.com
MySpaceLayouts

Sunday, May 13, 2012

hati seorang manusia :)

Selama hari ini memang tiada siapa yang tahu apa yg terkandung dlm hati seorang insan yang bergelar manusia. Tak kiralah warna kulit nya berbeza dari kita. Kadang-kadang orang silap tafsir dgn mengatakan seseorang itu berdsarkan warna kulit nya dan perbezaan dari segi agama.

Disini saya hanya sekadar berkongsi pengalaman hidup. Hanya untuk sekadar renungan dan hanya untuk dikongsi bersama anda yg berada di luar sana.

Ceritanya bermula sewaktu saya mula-mula mendapat kerja sebagai seorang pencuci kereta. Yela,hanya tu saja kelayakan yg saya ada buat masa ni. Masa hadapan saya mungkin berubah menjadi taukeh Carwash tu pula kan. HAHAHA,oke. sekadar selingan je tu. Sambung balik cerita td. Dalam kerja carwash tu ada 3 orang je pekerja. Saya,Ammar dan Vijay. Hanya Vijay seorang saja yg non-muslim. Saya merupakan pekerja baru. Ammar dan Vijay org lama dlm carwash tu. So Vijay la yang banyak beri tunjuk ajar kpd saya dlm proses saya mula-mula kenal nk buat kerja macam mana.

Saya bekerja untuk mencari pengalaman. Macam mana org yg susah nk cari duit untuk makan sesuap nasi, begitu juga la saya ingin merasainya. Memang penat bekerja sebagai pencuci kereta ni. Saya dengan Ammar selalu mengeluh penat. Banyak kereta nak kena cuci,tambah pulak yg hantar kereta stok kotor gila. Tu memang penat la nk sental habis-habisan. Tapi Vijay tak,dia lain dr yg lain. Dia tak pernah mengeluh ke ape ke. Dia buat saja kerja dia. Tekun gila. Kadang2 kalau waktu tengahari kami rehat,dia tak rehat pun. Saya dgn ammar rehat tengahari selalunya balik rumah terus makan. Tp vijay tak,dia makan dekat kantin carwash tu je. Makan minum dia dekat situ semua percuma.Beruntung la dia.

Pada satu hari Vijay menceritakan pengalaman dia dkt saya dan Ammar. Macam mana dia jujur dengan kerja nya. Begini,bos carwash saya tu pernah tinggal duit sebanyak RM 1000 dekat atas meja dia. Banyak sgt tu. Lalu vijay pun memulangkan duit tu kpd bos. Dengan selamba je Vijay ckp,

"bos,tanak kira duit tu dulu ke? mana tawu kot ta cukup."

"eh,tak payah kira la. Saya tawu awak pekerja jujur. Nah seratus,amek la"

Tu dia,rezeki Vijay dpt RM 100 mcm tu je. Bos bagi sbb dia jujur dan baik hati dgn memulangkan duit dia yg sbgitu banyak tu. Sape sangka kan dia dpt seratus tu. Vijay pun kalau boleh tanak duit tu,dia nk buat ape pun. Huhu :)
Vijay pernah ckp dekat carwash tu banyak kes kecurian pernah berlaku. Macam-macam benda berharga hilang. Stok bateri kereta yg dah rosak tu pun ada orang smpai hati nak balas. Apa punya manusia la kan. Haih,dunia-dunia. Vijay dapat mengesyaki orang yg curi tu tp tanak la dia tuduh sape2.

Dalam kami bekerja tu,terselit hubungan PERSAHABATAN yg akrab. Bila habis kerja je,petang tu mesti ada diantara kami yg akan belanja makan. Haa,saya dgn Ammar bukan lah yg jenis suka berkira. Nk makan ape je mintak la,ada rezeki makan je la. Puas kot buat macam tu. Vijay pun jenis yg tak cerewet. haha,tp sireh mesti selalu ada dalam mulut dia tu. Gigi punya la kuat kunyah buah pinang macam tu je. Kalau saya takde la nk makan mcm tu. Huhu,sekarang tiba lah masa saya dgn Ammar mengundur diri dari tempat kerja tu.

Bagi saya pengalaman bekerja hampir sebulan tu amat bermakna. Dapt majikan yang baik hati dan rakan sekerja yg rajin seperti Vijay dan Ammar. Tapi saya mengambil keputusan untuk berhenti bersama Ammar. So kira nya Vijay sorang je la yg terpaksa bekerja sendirian lepas ni.

"vijay,esok saya dengan Ammar nk berhenti kerja,so U kena kerja sorang2 la lepasni."

Muka Vijay dah mula berubah. Nampak air mata dia mula bergelinangan. Saya dah agak dah,mesti dia sedih. sebab lepas ni dah tade org nk ganti tempat kerja kami dua orang. Susah nk cari pekerja dlm masa terdekat ni. Kawan-kawan dah ada yg masuk tingkatan 6. Vijay pun dah mula pening, dia terpaksa pula ajar org baru. Tapi dia sedih sangat sbb kami berenti kerja,takde la nk dpt jumpa kami lg lepasni. Dia dah mula risau,cam mana kerja dia lepasni.

"Vijay,sorry ye. Saya dgn ammar terpaksa juga berhenti. Lepasni kami nk sambung belajar. "


"Ya,saya tau tu. Takpe la.saya cari org lain kerja sama saya ."

Oke,nampak tak cerita ni bagaimana ia berlaku. Allah menentukan hubungan manusia tu tak kira dia bangsa atau agama apakah dia. Malah dia ada hati yg baik dan dapat menunjukkan nilai-nilai yg baik kepada kami. Hanya sekadar renungan bersama. :)

Salam semua. Sampai berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment